Veelgestelde vragen

We hebben een aantal veelgestelde vragen hieronder voor u op een rijtje gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Mail uw vraag dan naar info@dijkversterkingnederbetuwe.nl 

In heel Nederland moeten we veel dijken versterken. Dat is nodig, omdat de grote rivieren in Nederland door de klimaatverandering meer water te verwerken krijgen. Sommige (delen van) dijken zijn niet bestand tegen de verwachte rivierwaterstijging. En het is nodig omdat de waarde achter de dijk is toegenomen, door meer bedrijven, wegen en woningen. Het gaat het om 1500 km dijk, waarvan 400km in het rivierengebied ligt. De dijk in Neder-Betuwe (20 km) is daar onderdeel van. 

Meer weten over dijkversterkingen? Kijk dan eens op www.allesoverdijken.nl. 

Dijkversterking Waalbandijk Neder-Betuwe van Waterschap Rivierenland is één van de projecten uit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Kijk voor meer informatie op www.hwbp.nl  

Waterschap Rivierenland zal in de periode tot 2050 zo’n 400 km dijken versterken in het rivierengebied: www.wsrl.nl/dijkversterkingsprojecten   

Een dijk is veilig als die extreme omstandigheden kan weerstaan. Denk aan extreem hoog water of aan wind met orkaankracht. Daarom zijn er regels waaraan een dijk moet voldoen. Dit noemen we de veiligheidsnorm en die houdt rekening met de hoeveel mensen die achter de dijk wonen. Veroorzaakt een overstroming in een gebied veel slachtoffers? Dan is de norm strenger. De economische waarde achter de dijk. Denk aan wegen, woningen, bedrijven. Hoe groter deze waarde, hoe strenger de norm.

Elke 12 jaar wordt de dijk getoetst aan de norm. Voldoet de dijk niet? Dan moet die versterkt worden. De dijken die het verst weg van de norm afliggen, zijn als eerste aan de beurt. Alle dijken moet in 2050 voldoen aan de norm. 

Het dijkversterkingstraject Neder-Betuwe ligt in de Gelderse gemeente Neder-Betuwe en heeft een lengte van 20,2 kilometer. De dijk ligt aan de noordoever van de Waal in dijkring 43 Betuwe & Tieler- en Culemborgerwaarden. Het projectgebied loopt aan de westzijde tot aan de Prins Bernhardsluizen bij het Amsterdam-Rijnkanaal in de gemeente Tiel en aan de oostzijde ligt de grens bij Wolferen in de gemeente Overbetuwe. Het deel dat we het eerste gaan versterken ligt langs de dorpen IJzendoorn, Ochten en Dodewaard.

Dat hangt af van de locatie. De dijk kan hoger, de schuine zijde (het dijktalud) flauwer of steiler en de berm breder worden. Ook kunnen er damwanden in komen zodat de dijk sterker is. Medewerkers van het projectteam leggen u graag uit hoe de dijk er bij uw woning uit gaat zien. Wilt u de nieuwe situatie van de hele dijk zien? Bekijk dan het dijkontwerp.

Deze bouwkeet gebruiken we als projectkantoor. De bouwkeet is in januari 2024 in gebruik genomen. De keet is bereikbaar via de weg naar de overnachtingshaven. Er wordt voornamelijk gewerkt tijdens kantooruren.

Adres:
Waalbanddijk 1-b
4053 JB IJzendoorn

Tijdens de dijkversterking zijn de uiterwaarden enkel voor bestemmingsverkeer toegankelijk. Met eigenaren en grondgebruikers zijn hierover afspraken gemaakt. Bewoners en bezoekers kunnen tijdens de bouwfase geen gebruik maken van de uiterwaarden. Omdat de wens van het ophouden van de uiterwaarden veel wordt genoemd, onderzoeken we per deeltraject wat nog wel mogelijk is. Zo bekijken we in het eerste deeltraject of de leef- en beleefroute bij Dekker op een veilige manier open kan blijven.

Actuele informatie over verkeersmaatregelen, omleidingen en bereikbaarheid is te vinden op de projectwebsite : Het project

Of in de BouwApp , onder 'Dijkversterking Neder-Betuwe'.

In een periode van 6 jaar gaan we ruim 20 kilometer dijk versterken. De dijkversterking doen we met zwaar materieel en er is veel transport. Vanuit veiligheid is het nodig om het werkterrein (de dijk) hiervoor volledig af te sluiten. Door te werken met drie deeltrajecten, kunnen we de duur per deeltraject beperken. Afhankelijk van de lengte en het soort werkzaamheden gaat een deeltraject 2 tot 3 jaar dicht. De aannemer zorgt dat woningen en bedrijven bereikbaar blijven, door tijdelijk voorzieningen te treffen.

De aannemer moet ervoor zorgen dat de woningen en bedrijven voor hulpdiensten bereikbaar blijven. Maar overlast is niet te voorkomen. Het waterschap en de aannemer gaan met u in gesprek om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Het waterschap vindt veiligheid voor bewoners en werknemers van de aannemer erg belangrijk. Daarom maken we samen vooraf veiligheidsplannen, zodat bijvoorbeeld scholieren veilig naar school kunnen fietsen. Soms vragen wij bewoners een korte tijd  hun woning te verlaten. Bijvoorbeeld als er damwanden worden aangebracht. Wij zullen u daar tijdig over informeren.

De weg op de dijk is van de gemeente Neder-Betuwe. Alle verkeersmaatregelen worden genomen in overleg met de gemeente. De gemeente beslist over eventuele snelheidsremmende maatregelen.

Heeft u bouwschade door het werk van de dijkversterking? Dan kunt u dit melden door een schadeformulier aan ons te sturen. Dit schadeformulier vindt u op onze website Schadeloket | Dijkversterking Waalbandijk Neder-Betuwe.

Als dit niet lukt, kunt u ons bellen via de Omgevingstelefoon 06-51 972 834, of mail naar info@dijkversterkingnederbetuwe.nl

Als het invullen van het schadeformulier niet lukt, kunt u ons bellen op 06-51 972 834 (telefoonnummer Omgevingstelefoon) of mailen naar info@dijkversterkingnederbetuwe.nl.

De schadecoördinator. Dit is een medewerker van het waterschap. Als u een schade meldt, krijgt u een reactie van de schadecoördinator. Hij geeft dan zijn telefoonnummer en emailadres.

Voordat de aannemer begint legt het waterschap de toestand van de woningen goed vast. Dit noemen we een bouwkundige opname. Nadat de dijk is versterkt zal opnieuw de toestand van de woning worden vastgelegd.

De aannemer gaat zorgvuldig te werk en probeert zoveel mogelijk schade te voorkomen, bijvoorbeeld door tijdens de werkzaamheden de trillingen te meten.

Meer informatie over het schadebeleid staat op de website van het waterschap: Schadebeleid voor nieuwe dijkversterkingsprojecten vastgesteld | Waterschap Rivierenland

Indien er sprake is van omzetderving dan kan er ‘nadeelcompensatie’ worden geclaimd. Informatie hierover vindt u op de website van het waterschap: Schadebeleid voor nieuwe dijkversterkingsprojecten vastgesteld | Waterschap Rivierenland

Bent u het niet eens met het voorgestelde bedrag in de schadeloosstelling? Het staat u vrij om een second opinion uit te laten voeren.  We vergoeden de kosten voor rechtsbijstand of een zaakwaarnemer niet.  We vergoeden de kosten voor een bouwkundige second opinion (naar redelijkheid) wel als we daardoor het bedrag moeten aanpassen.

Met de schadecoördinator van het waterschap. Als u een schade meldt, krijgt u een reactie van de schadecoördinator met zijn telefoonnummer en emailadres.

Ja, een expert die u inschakelt kan de meetgegevens inzien in ons rapport via een online portaal. Neem contact op met de schade-coördinator.

We brengen de trillingsmeters aan als we dicht bij uw huis werken. Hoe lang de meters blijven zitten, hangt af van hoe lang we werken bij uw huis. De meetboutjes blijven na de werken achter. We halen deze niet meer weg.

Ja, dat is een optie. De bouwkundig expert beoordeelt bij de bouwkundige nul-opname of dit nodig is of niet.

NIVRE staat voor stichting Nederlands Instituut Van Register Experts.

Het Nederlands Instituut Van Register Experts (NIVRE) is de beroeps- en brancheorganisatie voor onafhankelijke schade-experts. Van schade in de scheepvaart tot letselschade, van schade aan motorvoertuigen tot agrarische schade, van aansprakelijkheid tot brand en waterschade. Ook de experts die de toedracht van schade onderzoeken, vallen onder het NIVRE.

Dijkbewoners hebben in 2022 een dijkmap ontvangen. In deze dijkmap staat het ontwerp bij hun woning.

Voor het eerste deeltraject is het uitvoeringsontwerp van de dijk in 1-op-1-keukentafelgesprekken toegelicht. Daarnaast organiseren we bewonersavonden. Hierin informeren we de omwonenden en betrokkenen over het het uitvoeringsontwerp en de aankomende werkzaamheden.

In 2026 start de aannemer met de uitvoering in deeltraject 1. In 2031 voldoet de dijk aan de veiligheidsnorm.

Een gesprek met een omgevingsmanager kan altijd. Dit gesprek kan per telefoon, via een online overleg of op locatie. We weten inmiddels hoe we de dijk gaan versterken en vertellen u graag meer over de stand van zaken.

U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de Omgevingstelefoon: 06-51 972 834. Dit nummer is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Of stuur een e-mail naar info@dijkversterkingnederbetuwe.nl 

 

Wij maken de dijk hoger en vaak breder. Uw oprit naar de dijk moet daarom ook worden aangepast. U krijgt een gelijkwaardige oprit terug. Hierbij hanteren we het principe: wat aanwezig is komt terug. De opritten wordt in principe in asfalt uitgevoerd om lokale infiltratie in de dijk te voorkomen, wat de stabiliteit ervan kan aantasten.

Eind 2022 is de formele inspraak op het dijkversterkingsplan geweest. De belangen van dijkbewoners zijn in de keuze voor het dijkversterkingsplan waar mogelijk meegenomen. Tegenstrijdige belangen komen voor. Bestuurders hakken uiteindelijk de knoop door en nemen hierover een besluit. De Klankbordgroep blijf nauw betrokken bij het project.

De komende jaren versterkt Waterschap Rivierenland de noordelijke Waaldijk tussen Gorinchem en Nijmegen. Dit is een kans om de beleving van het gebied te vergroten. Het gaat om een dijk van 80 kilometer lang met dezelfde weginrichting en herkenbare rustpunten; een ‘Gastvrije Waaldijk’.

Dit project is een initiatief van de gemeenten West Betuwe, Tiel, Neder-Betuwe, Overbetuwe, Nijmegen en Lingewaard, provincie Gelderland en Waterschap Rivierenland.

Het ontwerp bestaat uit een rustige, zo smal mogelijke asfaltbaan met een herkenbare band aan de rivierzijde. Deze Waalband is een doorgaand betonnen lint. Het laat de lange lijn van de Waaldijk zien en vestigt de aandacht op de rivier en de uiterwaarden. Op plaatsen waar het uitzicht vraagt om ervan te genieten, verbreedt de Waalband zich tot een belevingspunt. Ook de rust- en belevingspunten krijgen een herkenbare en eenduidige uitstraling in verschillende varianten.

 Lees hier meer informatie.

Voor het maaien en inspecteren van de dijk heeft het waterschap beheerstroken nodig. In de beheerstrook zijn soms ook voorzieningen voor de dijk nodig. U moet dan denken aan een damwand, een drainagekoffer of een pipingscherm. Door de dijkversterking komen huidige beheerstroken soms op een andere plek.

Om de dijk te versterken heeft het waterschap soms grond of opstallen (woning/schuur) nodig van anderen. Grondeigenaren die hiermee te maken krijgen, krijgen persoonlijk bericht en uitleg in een grondgesprek. Meer weten? Bekijk de folder over beheer waterschapsgrond.

U mag op eigen grond langs de perceelgrens een afrastering plaatsen. In sommige gevallen heeft u daar een omgevingsvergunning voor nodig.

Het waterschap plaatst geen afrasteringen langs de dijk. Als een afrastering op uw grond weg moet vanwege de werkzaamheden, worden hier afspraken over gemaakt.

Als het waterschap uw grond nodig heeft om de berm aan te leggen en te behouden, dan wordt u daarvoor schadeloos gesteld. Het beleid van het waterschap biedt de mogelijkheid bij binnendijkse situaties dat u uw grond, behalve de beheerstrook onder aan de dijk, in eigendom kan houden. In dat geval vestigt het waterschap voor de aanleg en instandhouding van de berm een zakelijk recht. U kunt de berm op nagenoeg dezelfde wijze blijven gebruiken als voor de aanleg van de berm. Wel gelden een aantal voorwaarden. U kunt bijvoorbeeld geen bomen planten die groter kunnen worden dan 4 meter en u mag geen vijver aanleggen.

In grote lijnen is dat:

  • De aanleiding van de dijkversterking: waarom is de dijkversterking nodig?
  • Een toelichting van het plangebied: de locatie en de lengte van het te versterken dijktraject met een beschrijving hoe de huidige dijk eruit ziet en is opgebouwd.
  • Uitleg van het nieuwe dijkontwerp. Hoe zijn we tot dit ontwerp gekomen?; welke afwegingen speelden daarbij een rol? Plus een beschrijving op hoofdlijnen hoe we de dijkversterking gaan uitvoeren.
  • De effecten van de dijkversterking op het milieu, bijvoorbeeld op de waterveiligheid, de natuur en het landschap.
  • De procedure. Wanneer is het (ontwerp) projectplan Waterwet openbaar (lees: ter inzage legging). Wanneer en hoe kunt u er zienswijzen op indienen.
    -> Het PPWW is inmiddels onherroepelijk, dus een zienswijze of in beroep is niet meer mogelijk!
  • Het beheer en onderhoud van het nieuwe dijkontwerp.
  • Omgevingsmanagement. Een beschrijving van de samenwerking tussen verschillende bevoegde gezagen (zoals gemeenten, provincie, Rijkswaterstaat en het waterschap). En hoe omwonenden betrokken zijn bij het hele proces tot nu toe.

De Waterwet schrijft voor dat je bij de versterking van een dijk een projectplan Waterwet moet opstellen. In het projectplan staan de werkzaamheden voor de dijkversterking beschreven.

Inmiddels is er een nieuwe wet, de Omgevingswet. Bepaalde delen van de Waterwet zijn daardoor vervallen. De procedure voor een dijkversterking valt nu onder de Omgevingswet. Het PPWW noemen we daardoor sinds 1 januari 2024 het Projectbesluit.  

Een dijkversterking kan een grote invloed hebben op de omgeving. Het waterschap heeft er daarom voor gekozen om een milieueffectrapport op te stellen. Een milieueffectrapport bevat de effecten van de dijkversterking op de omgeving, zoals bijvoorbeeld op natuur, landschap, wonen, bedrijven etc. We gebruiken het milieueffectrapport om een goede keuze te maken voor een dijkversterkingsplan.  Het milieueffectrapport ‘hoort’ in die zin dus bij het projectplan Waterwet.

Het projectplan Waterwet is definitief, nadat het is vastgesteld door Waterschap Rivierenland. Na vaststelling wordt deze ter goedkeuring voorgelegd aan de Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland. Vervolgens ligt het projectplan Waterwet ter inzage en is het mogelijk om beroep in te stellen bij de Afdeling Bestuursrecht van de Raad van State. Pas als er geen beroep is ingesteld of eventuele beroepen zijn afgehandeld, is sprake van een onherroepelijk projectplan Waterwet en kan deze niet meer wijzigen.

-> Het PPWW is inmiddels onherroepelijk!

Met de klankbordgroep en de gemeente keken we naar een veilige dijkweginrichting. Het voorstel hiervoor hebben we opgenomen in een Verkeersplan. Ook hebben we een plan gemaakt voor het behoud en de uitbreiding van de soorten planten en dieren in het gebied, het Biodiversiteitsplan.

 

Om snel een beeld te krijgen van wat de dijkversterking inhoudt, hebben wij een dijkenplan opgesteld. Hierin leest u hoe wij de dijk gaan versterken.

Bij het versterken van de dijk maken we vaak gebruik van voertuigen en schepen die stikstof uitstoten in de lucht. Deze stoffen kunnen negatieve gevolgen hebben voor natuurgebieden.

Binnen het project Dijkversterking Neder-Betuwe gaan we met inzet van elektrisch materieel de uitstoot van stikstof beperken. We hebben een hoge ambitie en willen 65% elektrisch werken. Door ook nog stikstofrechten aan te kopen, is er per saldo nauwelijks toename in gevoelige natuurgebieden.

 

Teveel stikstof is niet goed voor de natuur, de mens en onze gezondheid. Daarom moeten we de hoeveelheid stikstof beperken. Stikstof komt onder andere vrij bij auto’s, vrachtwagens en via de landbouw. 

De overheid wil de hoeveelheid stikstof in de natuur (stikstofdepositie) terugdringen en introduceerde in 2015 daarvoor het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Maar de Raad van State heeft gezegd dat deze aanpak niet mag, omdat de doelstellingen van Natura 2000 hiermee in het geding komen.

In de de Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS: Veluwe, Rijntakken en Achterhoek) werken bedrijven en overheden samen aan een structurele verlaging van de stikstofuitstoot, het versterken van de kwetsbare natuur, en het helpen om bedrijven te verduurzamen. Dit doen ze door gerichte vergunningverlening, versterking van de natuur en verlaging van de uitstoot bij de bron o.a. door innovatie en vermindering veeteelt. 

In verbinding met zuurstof wordt het stikstof stikstofoxide (vooral door verkeer en industrie). En met waterstof wordt het ammoniak (vooral door mest van de veeteelt). Hierdoor verzuurt de bodem, en dat is niet goed voor de gezondheid van planten. De biodiversiteit neemt af, en dat maakt de natuur kwetsbaar.

Bedreiging leven op aarde

Het effect hiervan is groter dan je wellicht denkt, want met minder diverse planten, komen er minder insecten en zo minder bestuiving en dus minder groente en fruit. Uiteindelijk wordt ons leven op aarde er dus door bedreigd.

De uitdaging is duidelijk.

In Nederland moeten de concentraties van stikstofverbindingen omlaag. En daar moet de samenleving voor samenwerken.Teveel stikstof is niet goed voor de natuur, onze gezondheid en de voedselproductie.

 

Ja, daarna is er geen extra stikstofuitstoot meer. Dan is de stikstof-situatie weer gelijk aan nu.

De dijk wordt volgens de huidige planning in 2031 opgeleverd. Dan voldoet de dijk aan de landelijke veiligheidsnorm. Het waterschap zal de dijk dan weer in beheer nemen. 

Na de dijkversterking is het niet meer mogelijk om schapen tijdelijk op de bermen en taluds van de dijk te laten grazen. Het gras wordt er minder sterk door en het kort houden van het gras is niet goed voor de biodiversiteit

Cookie-instellingen