Er is daardoor een fraai uitzicht over de Waal en er is horeca en dagrecreatie. Het buitentalud is deels 1:2 met een vlakke beloopbare berm aan de buitenzijde. De Waalbandijk wordt momenteel gebruikt door zwaar vrachtverkeer.
De dijk is te laag. Bij de dijkversterking wordt ook rekening gehouden met het inklinken van de nieuw aangebrachte grond. De waterkering wordt daardoor 0,4 tot 0,7 m verhoogd. Daarnaast dient de dijk te worden versterkt om de druk van de rivier te kunnen weerstaan en om piping te voorkomen.
Voorkeursalternatief
De kruin wordt tot circa 0,7 m verhoogd. De teen van het buitentalud blijft gehandhaafd, maar het buitentalud zelf wordt enigszins opgehoogd zodat een vlak talud ontstaat. Er wordt binnendijks een stabiliteits- en pipingscherm geplaatst.
Dit alternatief heeft de voorkeur, omdat deze oplossing landschappelijk goed inpasbaar, duurzaam en goed te beheren is. Een demontabele of opdrijfbare waterkering is in overweging genomen. Dit alternatief is niet gekozen vanwege de veel hogere kosten van aanleg en beheer. Daarnaast is het beleid van het waterschap om alleen in gevallen met bijzondere cultuurhistorische waarden demontabele of beweegbare keringen toe te passen.
Bovenaanzicht DT118
Zijaanzicht DT118